Jesteśmy, aby ratować, leczyć, dawać nadzieję...
  • Klawisze dostępności
    Przejdź do treści
    Alt
    1
    Mapa witryny
    Alt
    2
    Wersja tekstowa
    Alt
    3
    Wersja z wysokim kontrastem
    Alt
    4
    Wyszukiwarka
    Alt
    5
    * Na Macu zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)
  • Mapa witryny

Zad.2 Echokardiografia przezprzełykowa dorosłych. Pierwsze spotkania z echokardiografią przezprzełykową – od symulacji do pacjenta

Echokardiografia przezprzełykowa dorosłych. Pierwsze spotkania z echokardiografią przezprzełykową – od symulacji do pacjenta - KURS PODSTAWOWY

Miejsce szkolenia: Śląskie Centrum Chorób Serca w Zabrzu, ul. Mari Curie Skłodowskiej 9, 41-800 Zabrze, Budynek "B" Ośrodek Naukowo - Dydaktyczny i Nowych Technologii Medycznych, Poziom -1

 

 

Liczba uczestników: 12 osób

CODZIENNIE: 4h wykładów i 8h ćwiczeń – zajęć praktycznych

 

Dzienny program ramowy :

8:00 – 9.30 wykłady 1 i 2  (2x 45 min.)

10:00 – 12:00 warsztaty grupa 1 i 2   (2 godz.)

12:00 – 12:30 obiad

12:30 – 14:30 warsztaty grupa 1 i 2  (2 godz.)

14:30 – 16:00 wykłady 3 i 4  (2x 45 min.)

16:00 - 18:00 warsztaty grupa 1 i 2 (2godz.)

 

 

Dzień 1

  1. Przygotowanie pacjenta, głowicy i miejsca do badania TEE- rola pielęgniarki
  2. Projekcje i artefakty w badaniu TEE 
  3. Protokoły badan TEE i sposoby raportowania
  4. Najczęstsze wskazanie do badania TEE – ocena uszka lewego przedsionka.

 

Dzień 2

  1. Protokół oceny zastawki mitralnej TEE: projekcja, zastawka prawidłowa, wada zastawkowa
  2. Protokół oceny zastawki aortalnej TEE: projekcja, zastawka prawidłowa, wada zastawkowa
  3. Protokół oceny zastawki trójdzielnej TEE: projekcja, zastawka prawidłowa, wada zastawkowa
  4. Jak ocenić funkcję lewej i prawej komory w badaniu TEE ? 

 

Dzień 3

  1. Guzy i skrzepliny wewnątrzsercowe
  2. Ocena sztucznych struktur wewnątrzsercowych: protezy zastawkowe, elektrody implanty okludery
  3. Stany nagłe w kardiologii – rola badania TEE (mechaniczne powikłania zawału serca rozwarstwienie aorty, ostre dysfunkcje zastawkowe, zatorowość płucna
  4. Infekcyjne zapalenie wsierdzia: na zastawce własnej protezie, elektrodzie

 

 

Zajęcia warsztatowe w grupach

 

Dzień 1

Grupa 1 i 2

  • Ćwiczenia - fantom  HEARTWORKS – nawigacja głowicą TEE, projekcje TEE, echokardiograficzna topografia serca, obrazowanie i ocena poszczególnych struktur. Ocena  serca prawidłowego serca oraz badanie uszka lewego przedsionka
  • Ćwiczenia w pracowni echokardiografii – badania pacjentów – badania kontekstowe z wykorzystaniem wiedzy nabytej na wykładach i umiejętności nabytych na fantomie (symulatorze)

 

 

Dzień 2

Grupa 1 i 2 –   zespoły zamieniają się zajęciami w dniu.

  • Ćwiczenia – fantom HEARTWORKS - ocena zaburzeń kurczliwości regionalnej i globalnej LK, ocena hypowolemii serca, uszka LP, rozwarstwienia aorty, PK, zatorowości płucnej. Ocena serca w konkretnych patologiach – ostre stany (rozwarstwienie aorty, zatorowość płucna, hypowolemia, zawał serca)
  • Ćwiczenia w pracowni echokardiografii – badania pacjentów – badania kontekstowe z wykorzystaniem wiedzy nabytej na wykładach i umiejętności nabytych na fantomie (symulatorze)

 

Dzień 3

Grupa 1 i 2 –– zespoły zamieniają się zajęciami w dniu.

  • Ćwiczenia – fantom  HEARTWORKS  - ocena nabytych wad zastawkowych, protez zastawkowych, okluderów w sercu. Ocena serca w konkretnych patologiach – wady zastawkowe, protezy zastawkowe, ostre dysfunkcje zastawkowe, chory po implantacji okludera uszka
  • Ćwiczenia w pracowni echokardiografii – badania pacjentów – badania kontekstowe z wykorzystaniem wiedzy nabytej na wykładach i umiejętności nabytych na fantomie (symulatorze).

 

Praktyczne aspekty badania TEE omawiane podczas ćwiczeń:

Przygotowanie pacjenta, rozmowa z pacjentem, zachowanie dyskrecji i intymności, przygotowanie głowicy i aparatu, zakończenie badania, komfort pacjenta podczas badania, choroby współistniejące pacjenta (choroby kręgosłupa, wymuszona pozycja ciała, stan po operacjach klatki piersiowej, brzucha, odruchy wymiotne).

 

Każdy uczestnik otrzymuje materiały dydaktyczne przed kursem.

Materiały są zestawem slajdów – z miejscem na notatki uczestnika.

Kurs zaczyna się testem 12 pytań (1 pytanie z 1 wykładu – test wyboru).

Test jest ponownie przedstawiony uczestnikom po kursie, po ostatnim wykładzie, celem oceny nabytej wiedzy w pamięci krótkotrwałej i potencjalnych efektów części teoretycznej kursu.