Szukaj w serwisie
O nas Administracja Pracownie Kliniki Poradnie specjalistyczne KLINIKA ZDROWEGO SERCA Wydarzenia Konferencje Wydawnictwo Biblioteka Fundacje Stowarzyszenia
Aktualności Kronika SCCS Wyróżnienia Akredytacja ISO Ankiety Opinie Pressroom Galeria Konkursy Praca Przetargi Dojazd Kontakt

Punkt widzenia - felieton Prof. dr hab.Marian Zembala

Refleksje z okazji ubileuszu 10 letniego rejsu
- fragmenty z dziennika pokładowego S/y "Śląskie Centrum Chorób Serca w Zabrzu."

Zabrze 2 kwietnia 1993 . W pierwszym dniu zaokrętowania otrzymałem od sekretarki dość wytartą kapitańska czapkę wraz z dwoma starymi segregatorami zawierającymi tylko 1 1 pożółkłych kartek. Nie zawierały niestety żadnych zestawień bilansowych Ośrodka ani protokołów inwentaryzacji której przecież nie było przez poprzedzające kilkanaście lat. "No cóż" - pomyślałem -"zanikają nie tylko dobre zwyczaje ale i obowiązek ustawowego przekazywania następcy dokumentacji, analiz opracowań" . Liczyłem jednak na życzliwość znakomitej Załogi i na dobry wiatr. Ten wyraźnie nam sprzyjał.

16 kwietnia 1993 . Rozpoczęła się pierwsza od 9 lat inwentaryzacja i wówczas okazało się że sporo naszego sprzętu zostało pożyczonego innym instytucjom. Część niestety zaginęła. Nie do odzyskania był bardzo kosztowny sprzęt z pracowni doświadczalnej/ mikrosfery/. W tej pracowni w latach 1985-1993 /marzec/ nie mogli pracować zabrzańscy kardiochirurdzy. Wiedzieliśmy, że wraz ze zmianą załogi musi odejść w zapomnienie cała sfera panujących wówczas obyczajów.

Kwiecień 1994 Jeszcze nie zdołałem uzyskać najlepszego kursu a już moim jachtem zatrzęsło. Na wyraźne życzenie Rady Nadzorczej i Wojewody przeprowadzono bardzo starannie bilans działalności ośrodka za okres 1992-1993 /do 31 marca/. Werdykt Państwowej Komisji Skarbowej z dnia 27 września 1 994 roku był jednoznaczny i nie pozostawiał wątpliwości. Okazało się że w momencie przejęcia przez mnie steru statek byłjuż poważnie uszkodzony.

A jednak dokonanie tego bilansu otwarcia pozwoliło mnie i i mojej nowej załodze wyruszyć w rejs pomimo zniszczonych masztów, dziurawego takielunku i bardzo nieszczelnego kadłuba. Zabraliśmy się za niezbędny remont zaczynając od bloku operacyjnego i kompletnej modernizacji oddziału R dla dorosłych. Zaproszona austriacka firma wyjaśniła przyczynę naszych ciągłych kłopotów z klimatyzacją odkrywając że uprzednio zamontowano stare, zdezelowane urządzania klimatyzacyjne i to za pokaźna kwotę. Niestety firma remontująca blok operacyjny w roku 1990 rozpłynęła się i szukanie winnego przy użyciu środków prawnych okazało się już niemożliwe.
Pomimo tych trudności wystartowaliśmy dobrze . Przywrócono znaczenie słowom "wartość publiczna° ",dobro publiczne" - w odniesieniu do chorego i szpitalnego majątku. Przedstawicielom Ambasady polskiej w Kolonii długo i mozolnie tłumaczyliśmy, że MY, nowa załoga nie będziemy wystawiać niezgodnych z obowiązującym prawem faktur za leczenie cudzoziemców a przedstawicielom niemieckich i amerykańskich firm ubezpieczeniowym udowodniliśmy że działania i zjawiska nieprawidłowości finansowych nie są polską specjalnością a jedynie świadectwem jednostkowej, ludzkiej zachłanności .

Pomimo tych dodatkowych trudności wypłynęliśmy na szerokie wody. Mieliśmy już w żaglach mocniejszy wiatr.

maj 1994 .Przyszedł czas wyraźnego zaistnienia w polskiej medycynie. W dniach 14 i 15 kwietnia zorganizowaliśmy w Zabrzu I Międzynarodową Konferencję Kardiologiczną poświęconą postępom w rozpoznawaniu i leczeniu chorób serca i nieprzypadkowo zatytułowaną Następna dekada. Pobyt uświetnił swoją obecnością i wykładem Minister Zdrowia prof. Jacek Żochowski i Rektor SIAM prof. Pierzchała. Znane nazwiska polskich klinicystów Profesorowie i Docenci: L. Ceremużyński, L. Goldstein, Z. Religa, M. Lao, J. Wałaszewski, J. Wodniecki, M. Tendera , L. Poloński, S. Pasyk . Także wybitni przedstawiciele międzynarodowej nauki wśród nich prof. Gotesman inicjator wczesnej tzw. domowej trombolizy z Izraela, prof. Kakkar - twórca niskocząsteczkowej heparyny czy czołowy kardiochirurg francuski A. Delouche, przedstawiający imponujący materiał rekonstrukcji zastawki mitralnej realizowany pod kierunkiem słynnego A. Carpanier z Paryża. Dr G. Cimochowski z USA uczył nas nowoczesnej chirurgii wieńcowej nawet u chorych bardzo dużego ryzyka. Na poprzedzających warsztatach kardiochirurgicznych dr Cimochowski i G. Strzelecki z USA zastosowali po raz pierwszy w Polsce kardioplegię krwistą podawana wstecznie także do zatoki wieńcowej. Na Konferencji był obecny ówczesny Minister Zdrowia Litwy znakomity i podziwiany kardiochirurg prof. J. C Bredykis który przedstawił chirurgiczne leczenie zaburzeń rytmu serca. Jeżeli dodamy do tej uczty nowości medycznych wspaniały koncert fortepianowy pani Ewy Osińskiej w Pałacu w Rybnej to możemy rzeczywiście stwierdzić że już po kilku miesiącach nasz ośrodek wzmocnił się i zaczął być wyraźniej widoczny na kardiologicznej mapie Polski.
Dzisiaj po upływie 10 lat jesteśmy świadkami dynamicznego rozwoju placówki i uzyskania miejsca wśród najlepszych ośrodków na kardiologiczno- kardiochirugicznej mapie kraju. To zasługa znakomitych ludzi i wprowadzonych tutaj innowacyjnych rozwiązań.

Pomimo niepokojąco dużych zawirowań w Narodowym Funduszu Zdrowia w roku bieżącym wierzymy, że reforma w ochronie zdrowia rozpoczęta przed laty przez ś.p. prof. Jacka Żochowskiego i następnie w latach 1999-2002 realizowana poprzez Regionalne Kasy Chorych, będzie się dalej rozwijać z poparciem Funduszu. Nie ma bowiem żadnej innej alternatywy nie tylko dla naszych chorych ale również dla rosnącego zadłużenia szpitali i niezadowolonych z obecnej sytuacją świadczeniodawców.

Także tegoroczna, już 10 Międzynarodowa Konferencja Kardiologiczna ma służyć temu celowi Oprócz problematyki ściśle naukowej należało podjąć trudny problem optymalizacji kosztów leczenia w interwencyjnej kardiologii. Mamy nadzieję że obok znakomitych sesji klinicznych i naukowych także ta dziedzina odsłoni nam leczącym mało znane w Polsce oblicze rzeczywistego liczenia kosztów leczenia i wskaże racjonalne pod względem medycznym i ekonomicznym rozwiązania.