Szukaj w serwisie
O nas Administracja Pracownie Kliniki Poradnie specjalistyczne KLINIKA ZDROWEGO SERCA Wydarzenia Konferencje Wydawnictwo Biblioteka Fundacje Stowarzyszenia
Aktualności Kronika SCCS Wyróżnienia Akredytacja ISO Ankiety Opinie Pressroom Galeria Konkursy Praca Przetargi Dojazd Kontakt

Od Stresu do Siły- część trzecia Mgr Alicja Michalak




Przyzwyczajenia...

Nie można ich po prostu wyrzucić przez okno. Trzeba je nakłonić, aby zeszły na dół – schodek po schodku” (Mark Twain).

O czym najczęściej myślisz z końcem roku? Co staje się dla Ciebie najważniejsze z początkiem kolejnego?... Dla wielu z nas Święta Bożego Narodzenia, Nowy Rok to czas podsumow.ania tego co za nami, zaplanowania tego co przed nami i postanowienia udoskonalania tego co w nas. Czy znasz to uczucie, kiedy pojawia się silne pragnienie dokonania dobrych i twórczych zmian w swoim życiu - wokół siebie i w sobie samym? Zamierzamy zatroszczyć się o zdrowie: zadbać o swoją kondycję fizyczną, zmienić dietę i styl życia, niektórzy pragną rozstać się z nałogiem. Często deklarujemy gotowość poszerzenia swojej wiedzy i zdobycia nowych umiejętności; chcemy przeczytać zaległe książki, czasopisma. Pragniemy zmienić swoje relacje z ludźmi: zatroszczyć się o bliskich, odnowić przyjaźnie, chcemy być bardziej otwarci, wyrozumiali, przyjaźni, asertywni. Chcielibyśmy też zmienić stosunek do siebie: zyskać większą pewność siebie, zaakceptować i polubić siebie; zamierzamy być bardziej wytrwali, konsekwentni i systematyczni; planujemy bardziej panować nad gniewem, nadmiernym lękiem. Chcielibyśmy zyskać większy dystans do siebie i otoczenia. Chyba każdy kto próbował dokonać tych i wielu innych korzystnych zmian w sobie, odczuł wtedy trud zmiany.
Tymczasem zmiany dokonują się stale, również bez naszego udziału i kontroli. Zachodzą w bardzo szybkim tempie i nie zawsze mamy na nie wpływ. Obserwujemy, że zmiana jest jedyną niezmienną rzeczą w świecie - że jest wszechobecna, naturalna i wpisana w życie.

Gdy uważnie przyjrzymy się sobie zauważymy, że my również stale się zmieniamy: Z każdym rokiem zmienia się nasz wygląd zewnętrzny, zainteresowania, umiejętności. Zmienia się nastawienie do innych osób i sytuacji. Zmienia się nie tylko świat zewnętrzny ale również nasze patrzenie na niego, nasze oczekiwania od siebie i innych. Teraz też ciągle dokonują się w Tobie zmiany. Nawet o nich nie myślisz może nawet ich nie dostrzegasz. Każdy kto próbował kiedyś zmienić swoje myśli, nastawienie, zachowanie mógłby teraz zapytać: „Jeśli zmiana jest tak naturalna, dlaczego nieraz tak trudno zmienić w sobie to, co zmienić chcemy?”. Co może nam pomóc w dokonywaniu trwałych, korzystnych i twórczych zmian w naszym życiu?

Być może pamiętasz z poprzedniej części jak wielką siłę mają nasze myśli i nastawienie - że każdy sukces ma swój początek w umyśle. Nasze uczucia i zachowanie jest owocem naszych myśli – dialogu wewnętrznego. Jeżeli chcemy zmienić swoje uczucia i zachowanie, musimy zmienić swoje myśli. To jest podstawowa zasada i podstawowa zmiana, od której powinniśmy rozpocząć. W jaki sposób? Przypomnij sobie jak myślałeś o swoich ostatnich postanowieniach...: „Nie zrobię tego nigdy więcej”, „Nie będę o tym myśleć”, „Nie będę się więcej spóźniać”, „Nie poddam się stresowi”, „Nie będę palić papierosów”... – to tzw. język negacji, który jest jedną z największych przeszkód w dokonywaniu w sobie zmian. Zamiast powtarzać sobie i myśleć o tym, czego nie chcemy, powinniśmy mówić i myśleć o tym, czego chcemy: „Chcę być punktualny”, „Chcę radzić sobie ze stresem”, „Chcę rzucić nałóg palenia papierosów”...

Kiedy już wiemy, czego pragniemy koniecznie musimy zastanowić się czy zamierzony cel jest korzystny – czy jego konsekwencje będą pomyślne oraz czy osiągnięcie tego celu jest realne. Pozytywna odpowiedź wzmocni naszą motywację i siłę wewnętrzną, natomiast dążenie do celu nierealnego jest strata czasu i powoduje poczucie winy, niespełnienia i frustracji.
Innym czynnikiem przeszkadzającym nam w dokonywaniu zmian jest nadmierne generalizowanie i uogólnianie celu bez ustalenia strategii działania - planu dotarcia do niego. „Postanawiam być osobą odpowiedzialną”, „Zamierzam dbać o własne zdrowie”, „Zaczynam bardziej panować nad emocjami”, „Postanawiam być osobą bardziej otwartą” - niezwykle trudno stać się lepszym z dnia na dzień. Łatwiej i efektywniej jest skierować uwagę na to co możemy zrobić dziś, żeby stawać się lepszym – krok po kroku.

Popatrzmy na dokonywanie zmian w swoim życiu jak na uczenie się nowych umiejętności – zastępowanie aktualnych przyzwyczajeń i nawyków – bardziej dla nas korzystnymi.
Punktualność, prawidłowe odżywianie się, radzenie sobie ze stresem, spędzanie czasu bez papierosa, kierowanie własnymi emocjami, rozwiązywanie konfliktów zawodowych i rodzinnych, wytrwałość, konsekwencja i systematyczność itp. – to umiejętności, nawyki, przyzwyczajenia. Jeśli chcemy, możemy je zdobyć tak jak każdą umiejętność.

Pamiętasz kiedy postanowiłeś nauczyć się czegoś nowego? – może prowadzenia samochodu, pływania, obcego języka, gry na instrumencie, czynności zawodowych? Jeśli udało Ci się zdobyć potrzebną umiejętność, to stało się to z pewnością dlatego, że bardzo tego chciałeś i mocno nad nią pracowałeś – krok po kroku, lekcja po lekcji, ćwiczenie za ćwiczeniem uzyskiwałeś coraz lepsze rezultaty. Pomimo popełnianych początkowo błędów, wciąż trenowałeś. Zdobyłeś te umiejętność – dokonałeś w sobie zmiany dzięki swojej motywacji, wytrwałości i właściwej strategii działania. Z pewnością była też osoba, która wskazywała Ci drogę. A jeśli nie udało Ci się zdobyć zamierzonej umiejętności? Może zabrakło wytrwałości, może właściwej strategii działania a może motywacji? Czy naprawdę i mocno pragnąłeś zdobyć tę umiejętność? Czy byłeś przekonany, że jest Ci potrzebna i korzystna? Może ktoś inny bardziej od Ciebie pragnął, żebyś ją zdobył? Jeśli zabrakło Ci pewności, że cel wart jest tego aby o niego walczyć – zabrakło najistotniejszego elementu.

Siłę motywacji, jako podstawowego warunku skuteczności w dokonywaniu zmian w sobie pięknie obrazuje krótka anegdota filozofii Zen:

Młody człowiek udał się do Mędrca i błagał go aby ten nauczył go jak być dobrym i mądrym człowiekiem. Był żarliwy i długo mówił, jak bardzo pragnie dokonać w swoim życiu zmian. W trakcie rozmowy Mędrzec zaproponował aby udali się na przechadzkę. Poszli więc a młody człowiek cały czas opowiadał jak bardzo pragnie być dobrym i mądrym. Tymczasem doszli do brzegu jeziora i Mędrzec zaproponował aby kontynuowali przechadzkę w wodzie. Młody człowiek był nieco zdziwiony lecz pełen zaufania zgodził się i weszli do jeziora. Gdy woda sięgała im już po szyję, Mędrzec nagle zanurzył Młodego Człowieka pod powierzchnię. Ten zaczął chwytać powietrze, machać rękami, dławić się i rozpaczliwie usiłował uwolnić się. Wreszcie ostatnim desperackim ruchem szarpnął się i wydostał się na powierzchnię, zaczerpnął powietrza i spojrzał ze zgrozą na Mędrca, który spokojnie powiedział: „Kiedy zaczniesz pragnąć zmian w sobie tak jak chciałeś zaczerpnąć powietrza, wtedy wróć.”

Jeśli mocno chcemy osiągnąć zamierzony cel, który jest dobry i realny, możemy osiągnąć wiele małymi, dobrze zaplanowanymi krokami. Wtedy zmiana w Tobie może dokonać się w ciągu 5 lat lub 5 minut – to zależy tylko od Ciebie.

Z okazji Świąt Bożego Narodzenia i z Nowym Rokiem życzę Państwu i Waszym Bliskim wielu twórczych i trwałych zmian w sobie, Szczęścia i wszelkiej Pomyślności.

Alicja Michalak
Autorka jest psychologiem zatrudnionym w Sląskiej Akademii Medycznej

/\
SCCS na Facebook'u

Fundacja Śląskiego Centrum Chorób serca

KRS 0000219230



Podaruj 1% Podatku

Dziękujemy za pomoc
Chorym i naszemu Szpitalowi