Szukaj w serwisie
O nas Administracja Pracownie Kliniki Poradnie specjalistyczne KLINIKA ZDROWEGO SERCA Wydarzenia Konferencje Wydawnictwo Biblioteka Fundacje Stowarzyszenia
Aktualności Kronika SCCS Wyróżnienia Akredytacja ISO Ankiety Opinie Pressroom Galeria Konkursy Praca Przetargi Dojazd Kontakt

Nieprawidłowy poziom cholesterolu i trójglicerydów

Pożądane stężenie poszczególnych frakcji gospodarki tłuszczowej we krwi przedstawia tabela.

TC – cholesterol całkowity
LDL – tzw. „zły” cholesterol
TG – trójglicerydy
HDL – tzw. „dobry” cholesterol

Jak należy leczyć zaburzenia lipidowe?

Podstawowym warunkiem skutecznego leczenia zaburzeń lipidowych, oprócz systematycznego przyjmowania zapisanych przez lekarza leków, jest zamiana stylu życia, którym polega na:

  1. Zwiększenie aktywności fizycznej
  2. Stosowanie odpowiedniej diety, która reguluje nieprawidłowe stężenie poszczególnych frakcji gospodarki tłuszczowej.
  3. Zmniejszenie masy ciała.

I. Jaka powinna być moja aktywność fizyczna ?

Zakres aktywności po konsultacji z lekarzem.

Zalecane są umiarkowane ćwiczenia fizyczne – szybki marsz, pływanie, jazda rowerem przez co najmniej 30-45 min dziennie.

Ćwiczenie co najmniej 3-4 razy w tygodniu.

II. Jaka powinna być dieta w zaburzeniach gospodarki tłuszczowej?

Zasady diety, która reguluje nieprawidłowe poziomy cholesterolu i trójglicerydów, przedstawia tabela.


W diecie występują cztery rodzaje tłuszczów:

  • nasycone
  • Wielonienasycone
  • Jednonienasycone
  • tłuszcze zawierające tzw. kwasy „trans”

Tłuszcze nasycone znajdują się głównie w pokarmach pochodzenia zwierzęcego. Spożywanie tych tłuszczów zwiększa stężenie cholesterolu we krwi, dlatego w diecie nie powinno być ich więcej niż 10% należnych kalorii. Najwięcej nasyconych kwasów tłuszczowych jest w: baraninie, wieprzowinie, wołowinie, bekonie, kiełbasie, hamburgerach, smalcu, mleku pełnotłustym, maśle, śmietanie, większości żółtych serów, ciastkach, czekoladzie i innych słodyczach.

Tłuszcze wielonienasycone spożywane zamiast tłuszczów nasyconych zmniejszają stężenie cholesterolu. Najważniejsze ich źródła to: olej słonecznikowy i sojowy, tłuste ryby morskie, miękkie margaryny roślinne.

Tłuszcze jednonienasycone spożywane zamiast tłuszczów nasyconych zmniejszają stężenie cholesterolu. Najwięcej ich jest w: oliwie z oliwek i oleju rzepakowym oraz z orzeszków ziemnych, orzechach laskowych i migdałach.

Tłuszcze zawierające kwasy „trans” mogą zwiększać stężenie cholesterolu we krwi. Powstają one głównie w procesie produkcji margaryn twardych. Najwięcej ich jest w ciastkach, ciastach i inych wyrobach cukierniczych, margarynach twardych, frytkach.

Cholesterol jest substancją niezbędną do życia, ale zwiększenie jego stężenia we krwi zwiększa ryzyko rozwoju chorób serca i naczyń. Pokarmy bogate w cholesterol często zawierają znaczne ilości tłuszczów nasyconych. Dlatego należy zdecydowanie ograniczyć spożywanie następujących produktów pokarmowych: podroby, żółtko jaja kurzego, majonez, kawior, skorupiaki, tłuste mięsa, salami i inne tłuste wędliny, pełnotłuste mleko, sery, śmietana, masło, wyroby cukiernicze.

Jak zmniejszyć ogólne spożycie tłuszczów?

  • Nie spożywaj produktów smażonych.
  • Trakcie gotowania unikaj dodawania tłuszczu – oleju, margaryny, masła, śmietany.
  • Pieczywo smaruj cienką warstwą margaryny.
  • Ogranicz spożywanie czerwonego mięsa do 2-3 razy w tygodniu. Jednorazowo spożywaj małe porcje mięsa, około 60-80 g
  • Jedz chude mięso i odrzucaj widoczny tłuszcz.
  • Nie spożywaj chipsów, ciastek, czekolady, potraw typu „fast ford”.
  • Spożywaj produkty nabiałowe o zmniejszonej ilości tłuszczu, np. chude mleko, odtłuszczone jogurty itp.

III. Czy powinienem zmniejszyć masę ciała?

Należy obliczyć wskaźnik BMI, który powinien mieścić się w granicach 18,5 – 24,9


Jeżeli BMI jest większe niż 24,9, to masz nadwagę, jeśli BMI przekracza 29,9 to cierpisz na otyłość.

W celu zmniejszenia masy ciała należy ograniczyć spożycie kalorii oraz zwiększyć codzienną aktywność fizyczną. Należy mniej spożywać mniej tłuszczy (szczególnie zwierzęcych),soli, cukru i cholesterolu.

1 gram tłuszczy dostarcza 9 kilokalorii

Wybieraj produkty typu „light”.

Osoby a nadwagą i otyłe powinny również unikać cukru oraz produktów zawierających cukier, np. słodkich napojów, słodyczy, aby zmniejszyć ilość kalorii w diecie.

Najważniejsze zasady dietetyczne:

  • Należy kontrolować swoją masę ciała i dążyć do utrzymania jej na odpowiednim poziomie.
  • Warto włączyć do diety tłuste ryby morskie co najmniej 2 razy w tygodniu.
  • Codziennie należy zjeść kilka porcji warzyw i owoców.
  • Tłuszcze nasycone (zwierzęce) należy zastąpić tłuszczami jednonienasyconymi i wielonienasyconymi (roślinnymi).
  • Należy kontrolować ogólną ilość tłuszczów w codziennej diecie.
  • Korzystnym składnikiem jest błonnik, który znajduje się w fasoli, grochu, płatkach owsianych i soczewicy.
  • Do przyprawiania potraw zamiast soli należy stosować zioła.
  • Należy unikać potraw słodkich: ciast, ciasteczek i słodkich napojów.
  • Należy pamiętać, że do utrzymania lub zmniejszenia masy ciała oprócz prawidłowej diety potrzeba również zwiększonej aktywności fizycznej.

Przygotowała mgr Bożena Krymska

/\
SCCS na Facebook'u

Fundacja Śląskiego Centrum Chorób serca

KRS 0000219230



Podaruj 1% Podatku

Dziękujemy za pomoc
Chorym i naszemu Szpitalowi