Szukaj w serwisie
O nas Administracja Pracownie Kliniki Poradnie specjalistyczne KLINIKA ZDROWEGO SERCA Wydarzenia Konferencje Wydawnictwo Biblioteka Fundacje Stowarzyszenia
Aktualności Kronika SCCS Wyróżnienia Akredytacja ISO Ankiety Opinie Pressroom Galeria Konkursy Praca Przetargi Dojazd Kontakt

Nadwaga i otyłość

Do oceny nadwagi i otyłości można posłużyć się wskaźnikiem BMI.



BMI (kg/m2) Interpretacja wskaźnika
poniżej 18,5 niedowaga
18,5 – 24,9 prawidłowa masa ciała
25 – 29,9 nadwaga
30 – 34,9 otyłość
powyżej 35 otyłość olbrzymia

Nie tylko ilość, ale i rozmieszcenie tkanki tłuszczowej w organizmie ma wpływ na ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia. Szczególnie niekorzystna jest otyłość brzuszna, polegająca na gromadzeniu dużej ilości tłuszczu w okolicy brzucha. Aby ocenić otyłość brzuszną, należy dokonać pomiaru obwodu pasa na wysokości 2,5 cm powyżej pępka.

Otyłość brzuszną rozpoznaje się, gdy obwód pasa wynosi:

  • u kobiety ponad 88cm
  • u mężczyzny ponad 102 cm

Otyłość sprzyja występowaniu cukrzycy typu 2, zaburzeń lipidowych, nadciśnieniu tętniczemu, chorobie niedokrwiennej serca; prowadzi do rozwoju zespołu metabolicznego i zwiększa ryzyko powstawania zakrzepów w naczyniach krwionośnych.

Jak zmniejszyć masę ciała?

W celu zmniejszenia wagi ciała należy:

  1. ograniczyć spożycie kalorii poprzez zmniejszenie spożycia tłuszczów, cukru i słodyczy, a zwiększenie spożycia warzyw i owoców oraz błonnika pokarmowego.
  2. zwiększyć aktywność fizyczną poprzez ćwiczenia fizyczne – szybki marsz, pływanie, jazda rowerem przez co najmniej 30-45 min 3-4 razy w tygodniu.

I. Dieta niskokaloryczna

GŁÓWNA ZASADA TO PRZEWGA WYDATKOWANIA ENERGII NAD JEJ PODAŻĄ.

1. Zjadaj małe porcje, wstawaj od stołu z uczuciem niedosytu,

2. Unikaj podjadania między posiłkami, jeśli musisz to jedz surowe owoce i warzywa,

3. Odżywianie powinno być oparte na świeżych, nie przerobionych i urozmaiconych środkach odżywczych,

4. Produkty pełnoziarniste z dużą zawartością włókien, kleje, owoce, jarzyny wspierają czynność przewodu pokarmowego i tym samym ogólne działanie odtruwające organizmu,

5. Mięso i jaja powinno się spożywać tylko 1-3 razy w tygodniu, wybieraj mięso chude i białe,

6. Innymi nośnikami białka są produkty z soi, produkty pełnoziarniste i mleczne, ryby, owoce morza, rośliny strączkowe i grzyby,

7. Ogranicz spożycie produktów obfitujących w tłuszcze,

8. Cukru, szczególnie rafinowanego, należy spożywać jak najmniej (należy uważać na słodycze, napoje)

9. Wypijaj przynajmniej 2 litry wody mineralnej i niesłodzonych soków owocowych lub warzywnych.

KALORYCZNOŚĆ ALKOHOLU

likier 25 g (1 kieliszek) – 75 kcal

szampan 100 g (1 kieliszek) – 86 kcal

wino wytrawne 100 g (1 kieliszek) – 95 kcal

Przygotowała mgr Bożena Krymska
/\
SCCS na Facebook'u

Fundacja Śląskiego Centrum Chorób serca

KRS 0000219230



Podaruj 1% Podatku

Dziękujemy za pomoc
Chorym i naszemu Szpitalowi