Szukaj w serwisie
O nas Administracja Pracownie Kliniki Poradnie specjalistyczne KLINIKA ZDROWEGO SERCA Wydarzenia Konferencje Wydawnictwo Biblioteka Fundacje Stowarzyszenia
Aktualności Kronika SCCS Wyróżnienia Akredytacja ISO Ankiety Opinie Pressroom Galeria Konkursy Praca Przetargi Dojazd Kontakt

Palenie tytoniu

W Polsce 37% zgonów mężczyzn oraz 15% zgonów kobiet z powodu chorób układu krążenia wiąże się z paleniem tytoniu, a 55% zgonów mężczyzn oraz 12% zgonów kobiet z powodu nowotworów spowodowanych jest paleniem tytoniu

Palenie papierosów wielokrotnie zwiększa ryzyko zakrzepicy związane ze stosowaniem doustnych środków antykoncepcyjnych. Już rok po zaprzestaniu palenia ryzyko zgonu z powodu choroby niedokrwiennej serca jest u byłego palacza o 50% niższe niż u osoby, która nie zerwała a nałogiem. 8% wszystkich zgonów związanych z paleniem papierosów jest wynikiem biernej ekspozycji na dym tytoniowy

Nikotyna zawarta w dymie tytoniowym podwyższa częstość tętna i ciśnienie tętnicze krwi, co powoduje wzrost zużycia tlenu przez mięsień sercowy. Tlenek węgla wdychany z dymem tytoniowym redukuje ponadto możliwości transportowe tlenu przez krew. Palenie powoduje istotne podwyższenie poziomu trójglicerydów VLDL (lipoproteidy o bardzo niskiej gęstości), poziomu LDL (lipoproteidy o niskiej gęstości) i obniżenie poziomu HDL (lipoproteidy o wysokiej gęstości).

Sprawdź:

  • Swoje uzależnienie od nikotyny, wykonując test wg Fagerströma
  • Jak silną masz motywację do rzucenia nałogu – test wg Schneider
  • Jak rzucić palenie?

I. Test uzależnienia od nikotyny wg Fagerströma

Pytanie

Odpowiedź

Punkty

Jak szybko po przebudzeniu zapala Pan/Pani pierwszego papierosa?

do 5 minut

6-30 minut

31-60 minut

po 60 minutach

3

2

1

0

Czy ma Pan/Pani trudności z powstrzymaniem się od palenia w miejscach, gdzie to jest zakazane?

tak

nie

1

0

Z którego papierosa jest Panu/Pani najtrudniej zrezygnować?

z pierwszego rano

z każdego innego

1

0

Ile papierosów wypala Pan/Pani w ciągu dnia?

10 lub mniej

11-20

21-30

31 i więcej

0

1

2

3

Czy częściej pali Pan/Pani papierosy w ciągu pierwszych godzin po przebudzeniu niż w pozostałej części dnia?

tak

nie

1

0

Czy pali Pan/Pani papierosy nawet wtedy, gdy jest Pan/Pani tak chory/a, że musi leżeć w łóżku?

tak

nie

1

0

Suma punktów…………………………..

Poniżej 7 punktów

Pacjent nie jest prawdopodobnie farmakologicznie uzależniony od nikotyny, a palenie tytoniu jest dla niego bądź wyuczonym bądź psychospołecznie generowanym zachowaniem. W leczeniu odwykowym powinna wystarczyć symulowana autorytatywną poradą lekarską silna motywacja i wola zostania abstynentem, skrupulatne wykonanie dobrze zaplanowanego programu samokontroli oraz wsparcie ze strony otoczenia.

7 punktów i więcej

Pacjent jest prawdopodobnie farmakologicznie uzależniony od nikotyny i, o czym jest głęboko przekonany, nie może żyć bez papierosa. Główny problem stanowią występujące po zaprzestaniu palenia objawy zespołu abstynenckiego, np. głód nikotyny. Należy rozważyć, czy poza zastosowaniem metod psychoterapeutycznych i samokontrolnych, nie należy pacjentowi podać środków farmakologicznych.


II. Test motywacji do zaprzestania palenia wg Schneider

Pytanie

Odpowiedź

1. Czy chcesz rzucić palenie ?

tak

nie

2. Czy decydujesz się na to dla siebie samego (podkreśl „tak”), czy dla kogoś innego, np. dla rodziny itp. (podkreśl „nie”)

tak

nie

3. Czy podejmowałeś/aś już próby rzucenia palenia?

tak

nie

4. Czy orientujesz się, w jakich sytuacjach palisz najwięcej?

tak

nie

5. Czy wiesz, dlaczego palisz tytoń?

tak

nie

6. Czy mogłabyś/mógłbyś liczyć na pomoc rodziny, przyjaciół, gdybyś chciała/chciał rzucić palenie?

tak

nie

7. Czy członkowie twojej rodziny są osobami niepalącymi?

tak

nie

8. Czy w miejscu, którym pracujesz, nie pali się tytoniu?

tak

nie

9. Czy jesteś zadowolony ze swojej pracy i trybu życia?

tak

nie

10. Czy orientujesz się, gdzie i w jaki sposób szukać pomocy, gdybyś miała/miał problemy z utrzymaniem abstynencji?

tak

nie

11. Czy wiesz, na jakie pokusy i trudności będziesz narażona(-y) w okresie abstynencji?

tak

nie

12. Czy wiesz, w jaki sposób samej/samemu sobie poradzić w sytuacjach kryzysowych?

tak

nie

Suma

Jeżeli suma udzielonych przez pacjenta odpowiedzi „TAK” jest wyższy od sumy odpowiedzi „Nie”, oznacza to, że umotywowany jest on stosunkowo silnie do zerwania z nałogiem palenia tytoniu.

Jeżeli natomiast pacjent częściej zakreślał odpowiedź „NIE”, oznacza to, że jego gotowość rozerwania z nałogiem nie jest zbyt wysoka i może w ogóle nie zdecydować się na podjęcie próby zaprzestania palenia bądź może ponieść porażkę już w pierwszych dniach abstynencji.

III. Jak rzucić palenie?

Etap 1. Przygotowanie do rzucenia palenia

  • Napisz listę powodów do rzucenia palenia
  • Poproś przyjaciela lub członka rodziny, by też rzucił palenie razem z tobą
  • Ustal datę rzucenia palenia i bądź konsekwentny
  • Miej realne oczekiwania

Etap 2. Zmiana dotychczasowych zwyczajów.

  • Utrudnij dostęp do palenia. Nie kupuj papierosów w opakowaniach zbiorczych.
  • Zastanów się zanim sięgniesz po papierosa.
  • Zmniejsz liczbę wypalanych papierosów
  • Spróbuj zmienić markę papierosów na taką, która ci nie smakuje

Etap 3. Okres próbny.

  • Spróbuj nie palić papierosów na jakiś czas.
  • Nie myśl o tym, że już nigdy nie będziesz palić, pomyśl raczej, że nie będziesz palić od określonego dnia
  • Wypierz swoją odzież, aby nie pachniała papierosami.

Etap 4. Dzień rzucenia palenia.

  • Wyrzuć papierosy, zapalniczki, popielniczki.
  • Poproś stomatologa, a by usunął nalot tytoniowy z zębów. Zobacz, jak ładnie wyglądają.
  • Staraj się mieć jak najwięcej zadań w dniu, którym rzucasz palenie.
  • Kup sobie jakiś smakołyk lub w inny sposób uczcij ten dzień.
  • Przypomnij rodzinie i przyjaciołom, że od dzisiaj rzucasz palenie i poproś ich o wsparcie.

Etap 5. Gdy przyjdzie kryzys.

  • Pij dużo płynów: wody, soków, około 6-8 szklanek
  • Umyj twarz zimną wodą.
  • Odetchnij głęboko kilka razy, zrób kilka przysiadów, pobiegaj w miejscu.
  • Otwórz okno, zrób kilka ćwiczeń fizycznych.
  • Umyj zęby odświeżającą, np. miętową pastą.
  • Wypij szklankę ciepłego mleka.
  • Gryź marchewkę, ogórek, jabłko lub seler.
  • Żuj miętową gumę.
  • Idź na spacer.
  • Weź prysznic.
  • Postaraj się zająć czymś ręce.

Przygotowała mgr Bożena Krymska


Załączniki:
/\
SCCS na Facebook'u

Fundacja Śląskiego Centrum Chorób serca

KRS 0000219230



Podaruj 1% Podatku

Dziękujemy za pomoc
Chorym i naszemu Szpitalowi