Szkolenie w zakresie leczenia ciężkiej, zagrażającej życiu niewydolności układu krążenia i układu oddechowego – w tym szkoleń z zakresu wentylacji inwazyjnej i nieinwazyjnej u pacjentów przewlekle wentylowanych, w szczególności z rozpoznaniem mukowiscydozy, włóknienia płuc i w przebiegu kwalifikacji do przeszczepu płuc.
Zad.1 Leczenie najcięższych zagrażających życiu postaci niewydolności krążeniowo-oddechowej
PROGRAM KURSU:
Dzień 1
Część teoretyczna (8h)
- Wprowadzenie do kursu, przedstawienie planu kursu, lista obecności, sprawy organizacyjne (30 minut)
- Fizjologia układu oddechowego: (1,5h)
- Omówienie regulacji centralnej OUN); Kompleks oddechowy pnia mózgu jego budowa i funkcja; Pień mózgu jako główny ośrodek oddechowy; Rola płynu mózgowo-rdzeniowy w regulacji napędu oddechowego; Rola i funkcje chemoreceptorów; Pole sinawe jako neuro-modulator; Wzgórze miejsce integralne w funkcji oddychania; Kora mózgu i jej potencjał w procesie oddychania; Regulacja obwodowa
- Mechanika oddychania czyli dlaczego oddychamy podstawy fizyko-chemiczne. Omówienie roli przepony, budowy klatki piersiowej i mechanizmów mogących zaburzyć fizjologię układu oddechowego
- Podstawy fizyko-chemiczne takich stanów klinicznych jak obrzęk płuc, niedodma, wysięk, przesięk, rozedma, włóknienie płuc rola respiratora i technik leczenia.
- Niewydolność układu krążenia jako komponenta niewydolności układu oddechowej (1,5h)
- Diagnostyka niewydolności krążenia - różnice pomiędzy pomiarem ciśnienia tętniczego a rzutem serca, prawidłowe wypełnienie łożyska naczyniowego, podstawy biochemiczne i fizykochemiczne niewydolności krążenia.
- Leczenie ciężkiej niewydolności krążenia z zastosowaniem nowoczesnych metod i leków
- Identyfikacja problemu klinicznego - stosowane skale, klasyfikacje.
- Leczenie - farmakoterapia, elektroterapia, mechaniczne wspomaganie krążenia, terapia ukierunkowana na cel, algorytmy postępowania
- Różnice w monitorowania układu oddechowego i krążenia w poszczególnych oddziałach szpitalnych. (15 minut)
- Przerwa śniadaniowa 15-20 minut
- Wentylacja dodatnimi ciśnieniami jako podstawa obecnie przyjętej koncepcji wentylacji (1,5h)
- Historia respiratorów
- Techniki wentylacji
- Parametry dodatkowe w wentylacji mechanicznej
- Tryby wentylacji współcześnie używane
- Nowoczesne i opcjonalne tryby wentylacji w obecnie produkowanych respiratorach
- Wentylacja z wysoką częstotliwością
- Manewry rekrutacji
- Zmiana pozycji ciała
- Insuflacja NO
- Wentylacja nieinwazyjna jako pomost do wentylacji domowej (30 minut)
- Wentylacja NIW w warunkach w OIT
- Wentylacja NIW w innych oddziałach szpitalnych
- Wentylacja NIW w warunkach domowych
- Specyfika miejsc „nie intensywnych” (30 minut)
- Kwalifikacja do wentylacji domowej, blaski i cienie wentylacji domowej (30 minut)
- Wspomaganie ECMO jako zaawansowana technika leczenia niewydolności oddechowej (30 minut)
- Przyczyny niewydolności oddechowej - Sposoby leczenia; Wskazania do określonej terapii ukierunkowanej na cel; Dlaczego pewne techniki wentylacji nie działają; Jak implementować teorię w praktyce klinicznej. (30 minut)
Dzień 2
Część praktyczna (8h)
- Kryteria kwalifikacji do przeszczepu płuc w praktyce klinicznej (zajęcia z pacjentami z Oddziału Pulmonologii i Transplantacji płuc) (3h)
- Leczenie ciężkiej postaci niewydolności oddechowej przed przeszczepem płuc
- Leczenie pacjentów z rozpoznaniem:
- Mukowiscydozy
- Włóknieniem płuc
- Nadciśnieniem płucnym o różnej etiologii
- Leczenie pacjentów z ciężką postacią niewydolności krążeniowo-oddechowej poza OAiIT
- Przerwa śniadaniowa 30 minut
- Warsztaty praktyczne z wentylacji inwazyjnej i nieinwazyjnej pacjentów leczonych w szpitalu i w warunkach domowych = obsługa współczesnych respiratorów szpitalnych i domowych (1h)
- Warsztaty z relacji interpersonalnych lekarz pacjent wentylowany inwazyjnie i nieinwazyjnie (1 h)
- Warsztaty praktyczne na symulatorze wentylacji ze szczególnym uwzględnieniem koflatorów różnych producentów obecnie występujących na rynku z możliwością zarówno ustawień aparatury jak i podłączeniu kursantów do wentylacji nieinwazyjnej, aby w pełni odzwierciedlić realne odczucia pacjentów (2h)
Weryfikowanie nabytej wiedzy i kompetencji
Pisemnym testem jednokrotnego wyboru. Uczestnicy będą musieli rozwiązać zagadnienie kliniczne polegające na omówieniu przypadku w tym na prawidłowym zidentyfikowaniu problemu pacjenta, zaproponowaniu leczenia farmakologicznego oraz zastosowaniu modelu wentylacji inwazyjnej z pomocą respiratora. (30 minut)
Rozdanie certyfikatów i zakończenie kursu.
Pliki do pobrania